Laza tarokk   


 

Tartalom

Használati utasítás kezdőknek

Programletöltés (Verzió 2.0)

Részletes használati utasítás

Játékszabályok

Laza tarokk bemondások

SAS licitrendszer (2.0)

SAS licitrendszer példák

 

    

 

 

 


  Tartalom

Használati utasítás kezdőknek

Csak akkor lehet játszani, ha működik a Laza tarokk szolgáltatás az interneten keresztül elérhető szerveren. A játékosok ehhez a géphez csatlakoznak a kliens programmal (LazaTarokk.EXE) az IP cím (pl. 193.225.87.13), vagy domain név (pl. liska.hu/laza) megadásával.

Első bejelentkezés:

Bejelentkezés:

Jelszócsere:

Játék:

Üzenetek, kibicelés, elemzés:


  Tartalom

Letöltés

A kliens program, az alábbi formátumokban érhető el: (Ugyanaz a program, különböző formátumban. Ha ki tudod csomagolni, akkor az elsőt, különben a másodikat érdemes választani!)
  Kliens program.   (Ajánlott változat!)
        (Laza.ZIP tömörített. 1100 Kb)
  Kliens program.  
        (LazaTarokk.EXE futtatható. 5500 Kb)
Frissítve: 2007. szeptember 24.

A legtöbb Windows rendszerben már telepítve van a "Borland MIDAS Component Package". Ha mégsem lenne, akkor a LazaTarokk.EXE indításakor hányolja a "Midas.DLL" nevű állományt (Error loading MIDAS.DLL). Ebben az esetben (de csak ekkor), ezt is le kell tölteni és bemásolni a "C:\WINDOWS\System32" könyvtárba.

  midas.dll.   (Csak, ha szükséges! Másolni a "C:\WINDOWS\System32" könyvtárba)
        (Borland MIDAS Component Package. 376 Kb)

  Tartalom

Részletes használati utasítás

A kliens program (LazaTarokk.EXE) utasításai a menükben találhatók, de közülük sok közvetlenül a panelekről is kiadható. A szokásos Windows konvenciók (kettős kattintás, gyorsbillentyűk stb.) mindenhol működnek.

   Menük:    Külvilág   Üzenetek   Terem   Nézet   Játék   Súgó

Külvilág menü

Csatlakozás - Megjeleníti a bejelentkező panelt. Szerver - A LazaTarokk szerver IP címe vagy domain neve.
Becenév - A felhasználó regisztrált azonosítója.
Jelszó - A becenévhez tartozó jelszó.
Port - A LazaTarokk szerver belépési portja (általában nem kell változtatni).
Megjegyezzük a beállításokat - Megjegyzi a szerver adatait, a becenevet és a jelszót.
Nincs még felhasználó nevem - Csak új felhasználó regisztrálásához szükséges.
OK - Hatására felveszi a kapcsolatot a szerverrel.
Semmis - Megtartja a meglévő kapcsolatot (ha volt), és figyelmen kívül hagyja a beírt adatokat.

Sikeres kapcsolatteremtés esetén a klub társalgójába kerülünk, ahol a játéktermek listája és a kiválasztott teremben tartózkodók listája jelenik meg. Minden teremben (a társalgót kivéve) lehet játszani. A panel alsó felén az üzenetek és a jelenlévők listája látszik.

Jelszócsere - Megjeleníti a jelszócsere panelt. Régi jelszó - A korábban érvényes jelszó.
Új jelszó - Az új jelszó.
Új jelszó mégegyszer - Az új jelszó megerősítése.
OK - Megváltoztatja a jelszót és becsukja a panelt.
Semmis - Becsukja a panelt, nem változtatja a jelszót.
Kilép Kilép a kliens programból, bezárja az összes nyitott ablakot, lebontja a szerverkapcsolatot.

   Menük:    Külvilág   Üzenetek   Terem   Nézet   Játék   Súgó

Üzenetek menü

Elküld (mindenkinek) Az utasítás (vagy az ENTER) hatására az Üzenet mezőbe írt szöveget elküldi a teremben jelenlevőknek. Az üzenetek listáján az elküldött és a kapott üzenetek is megjelennek. A szerver által küldött üzenetek >>> jelekkel kezdődnek. Elküld (csak egynek) Az utasítás hatására (vagy a címzett nevére kettőt kattintva) az Üzenet mezőbe írt szöveget elküldi a Jelenlévők listáján kiválasztottnak. Az üzenetek listáján a privát üzenetek *** jelekkel kezdődnek.
Kibic nem küldhet privát üzenetet és a játékos sem a saját partnerének.
Válaszidő Kiírja a szerver és a játékosok válaszidejét, másodpercekben. Használható kapcsolat esetén ez néhány másodpercnél nem lehet több. Közhír A szerver minden új belépőnek elküld egy közérdekű üzenetet (pl. az üzemeltetéssel kapcsolatban). Ez az üzenet később is lekérdezhető a Közhír utasítás segítségével. Személyes adatok Az utasítás megjeleníti a megadott játékos személyi adatlapját. A Jelenlevők listáján kiválasztott becenevet kínálja fel, de átírható akár nem jelen lévők nevére is. A saját adatlap módosítható és titkosítható.

   Menük:    Külvilág   Üzenetek   Terem   Nézet   Játék   Súgó

Adatok felvétele

Az új felhasználó regisztrálásához szükséges adatfelvételi lap. Akkor jelenik meg, ha csatlakozáskor a Nincs még felhasználó nevem kapcsoló bekapcsolt állapotban van, vagy az Üzenetek/Személyes adatok utasítás hatására. A megjelölt mezők (*) nem maradhatnak üresen.

Teljes név * - A felhasználó neve.
Email * - Érvényes email cím.
Becenév * - A bejelentkezési név. Nem kezdődhet kis betűvel.
Város * - Irányítószám és város név.
Utca * - Utca és házszám.
Telefon - Telefonszámok.
Mobil - Mobil telefonszám.
Megjegyzés - Tetszőleges megjegyzés.
Az adatok nyilvánosak - Bekapcsolása esetén az adatokat mások is megtekinthetik.
Megőriz - Megőrzi az adatokat és becsukja a panelt.
Semmis - Becsukja a panelt, nem változtatja az adatokat.

   Menük:    Külvilág   Üzenetek   Terem   Nézet   Játék   Súgó

Terem menü

Belépés a terembe Az utasítás (vagy kettős kattintás a Termek listájára) beléptet a kiválasztott terembe. A terempanelen az asztalnál ülő játékosok elhelyezkedése látszik, a jobb felső sarokban a leosztás sorszáma, a bal alsó sarokban a játszott partik száma jelenik meg. Vissza a társalgóba Az utasítás hatására a játékos a társalgóba kerül. (Csak a társalgón keresztül lehet egy másik terembe átmenni.) Leül Az utasítás hatására (vagy az egyik üres helyre kattintva) a játékos helyet foglal az asztalnál és - a parti pillanatnyi állapotától függően - a licitálást vagy a lejátszást folytatja, vagy vár az új osztásra. Feláll Az utasítás hatására a játékos feláll az asztaltól és (amíg újra le nem ül) nem vesz részt a játékban. Eltávolít Az utasítás hatására a Jelenlévők listáján kiválasztott játékos szerverkapcsolata megszakad.
Csak a házigazdának van joga eltávolítani játékosokat. (Erre néha a kapcsolat "beragadása" esetén is szükség lehet.)
Új terem Új termet hoz létre a játékos nevével jelezve. Az új terem a beállításoknak megfelelő módon jön létre.

   Menük:    Külvilág   Üzenetek   Terem   Nézet   Játék   Súgó

Nézet menü

Licitek Megnyitja a licitpanelt. A korábban lejátszott partikhoz tartozó licitek a Leosztások utasítással tekinthetők meg. Leosztások A lejátszott partik eredményeit és egyéb adatait mutatja meg teljes részletességgel. Korábbi leosztások A korábban lejátszott partik adatai dátum szerint letölthetők az adatbázisból. Pontok A bemondások teljesítés és bukás pontjait listázza. Kibic Kibic állapotba vált. A kibic mind a négy lapot egyszerre látja. Prívát üzenetet nem küldhet. Beállítások - Megjeleníti a Beállítások panelt. Kártyaméret - Lehet normál vagy mini.
Kártyasorrend - Lehet növekvő, csökkenő vagy osztott (középen lesznek a tarokkok).
Hang - Háromállású kapcsoló. Bekapcsolt állapotban csak hangjelzés, kikapcsoltban csak szöveges, szürke állapotban mind hang mind szöveges figyelmeztetéseket küld.
Ablakok elrendezése - Megőrzi az ablakok (kártya, asztal, licitpanel stb.) koordinátáit és a legközelebbi csatlakozáskor is itt jelennek meg.
Kilépő kérdés - Kilépés jóváhagyás után, vagy figyelmeztetés nélkül.
Megőriz - A beállítások a legközelebbi csatlakozáskor is érvényben lesznek.
OK - A beállítások csak most érvényesek, a legközelebbi csatlakozáskor visszaáll a megőrzött állapot.


   Menük:    Külvilág   Üzenetek   Terem   Nézet   Játék   Súgó

Játék menü

Visszavon A licit vagy a lejátszás során a játékos kérheti a véletlenül elhibázott "lépésének" visszavonását. A visszavonás akkor lehetséges, ha az utána következő ellenfél-játékos hozzájárul. Ha már ő is "lépett", akkor neki is vissza kell vonnia, amihez szintén hozzájárulás szükséges (és így tovább). Előző ütés A lejátszás során, amíg a soron következő ütéshez nem tettünk lapot, megnézhetjük az előző ütést. Versenyen kívül Újra játszható egy korábban már lejátszott parti. Az újrajátszott eredmények nem kerülnek be az adatbázisba. Új osztás Új leosztást kezd. Ezt az utasítást csak a házigazda adhatja ki. Amennyiben az előző leosztás még nem fejeződött be, akkor is újat kezd, és a félbehagyott parti nem kerül be az adatbázisba. Mérkőzések Csapatverseny lebonyolítása és szervezése ezzel az utasítással történik. Csapatverseny esetén két négy tagú csapat játszik két asztalnál. Mindkét asztalon ugyanazt a leosztást kapják a játékosok, de azt a lapot amelyet az egyik asztalon az első csapat játékosai kapnak, az a másik asztalon az ellenfél játékosainak kezében lesz. Az utasítás hatására megjelenik a folyamatban lévő mérkőzések listája és a panelen további utasítások adhatók ki:

Új mérkőzés

Itt adható meg a két csapat összeállítása (összesen 8 név) továbbá, hogy a mérkőzés hány leosztásból álljon, és mikor kezdődjön. A mérkőzés csak akkor kerül lebonyolításra, ha minden benevezett játékos hozzájárul (ha valaki visszautasítja a részvételt, a mérkőzés-kiírás törlődik. A játékosoknak nem szükséges a versenykiíráskor csatlakozva (online) lennie (ebben az esetben a bejelentkezéskor kell jóváhagyniuk a részvételt). A játék a kitűzött időben elkezdődik, amennyiben mindenki csatlakozott a szerverhez. A játék kezdetekor a szerver végzi az ültetést, két új asztalt nyit és mindenkit a helyére ültet.

Frissít

Frissíti a folyamatban lévő mérkőzések listáját.

Töröl

Törli a kiírást. Csak a mérkőzés kiírójának van joga törölni.
Ha a kitűzött időpontban nem kezdődik el a mérkőzés (mert nincs mindenki ott), akkor 15 perc várakozás után a kiírás automatikusan törlődik.

   Menük:    Külvilág   Üzenetek   Terem   Nézet   Játék   Súgó

Súgó menü

Tartalom A használati utasítást jeleníti meg. Névjegy A program verziószámát mutatja meg.

  Tartalom

Kérek mindenkit, hogy értesítsen a hibákról és a leosztás számáról.
Minden megjegyzést, kritikát örömmel fogadok (kötelezettség nélkül!).
Jó játékot!
Liska Tibor
Tel: 20-433-1262
Emil: liskatibor@gmail.com